Onze Campagne

Twee jaar geleden werd Amsterdam verrast met een meertalige paarse postercampagne waarvan de afzender onbekend was en afgelopen jaar waren het de kunstwerken van Jan Hoek en Duran Lantink die de stad nog meer kleur gaven. Voor de editie van 2018 is Museumnacht Amsterdam de samenwerking aangegaan met HALAL, voor de eerste videocampagne. Ever.

Een van de belangrijkste pijlers van Stichting N8, de organisatie achter de Museumnacht Amsterdam, is het bieden van ruimte aan jong talent. Binnen het programma wordt zoveel mogelijk ingezet op de samenwerking tussen jonge programmamakers, kunstenaars en producenten. Om dit te onderstrepen is Stichting N8 dit jaar voor de grote publiekscampagne de samenwerking aangegaan met regisseur Caroline Koning en fotograaf Elza Jo Reenen van de Amsterdam foto- en videoproductie maatschappij HALAL. Door hen vanaf eerste moment bij de campagne te betrekken en de vrije hand te geven binnen zowel het concept als de productie, worden de creatieve geest en de kernwaarden van de organisatie benadrukt.

Jordy den Haan, Community Manager, N8, legt uit: “In de aanloop naar onze 19e editie groeide de wens om meer nadruk te leggen op ons creatieve DNA en onze visuele identiteit. We wilden een inclusief verhaal vertellen dat openstaat voor individuele interpretatie en dat een bepaald gevoel overbrengt. Door samen te werken met toegewijde storytellers als HALAL, een regisseur als Caroline en een fotograaf als Elza, konden we een campagne maken die het juiste gevoel en de juiste sfeer overbrengt. Zij voelen onze doelgroep aan en herkennen zichzelf erin.”

Still uit de video - Model: Chun Sensei

De sferische film, geschoten op verschillende locaties van de Museumnacht Amsterdam, vertelt een gestileerd, conceptueel verhaal. Met een cast van jonge Amsterdammers, en een hoofdrol voor Olivia Lonsdale, neemt het je mee in de kunst van het kijken. Het concept werd ontwikkeld door Caroline Koning. Het creatieve proces was een nauwe samenwerking tussen N8 en HALAL.

Caroline Koning, regisseur, HALAL, voegt toe: “Het idee achter de kunst van het kijken is ontstaan vanuit de verschillende locaties – die vormden de basis van het concept voor de film. Door ons te richten op een jonge blik op kunst, willen we mensen inspireren om anders te leren kijken. Om je te verliezen in het kijken en wat dat kijken met je doet. We willen een uitnodigende, inclusieve geest laten zien. Hiermee laten we de diversiteit van de Museumnacht zien, zowel in musea als in de deelnemers.”

Still uit de video

Aron Patat, Project Manager N8, vult aan: “Zoals de film ruimte biedt voor eigen interpretatie, geeft de Museumnacht Amsterdam ruimte voor ontdekking. Ons doel is om te laten zien dat er niet één manier is om kunst te bekijken en ervaren, maar om een diverse groep mensen de ruimte te geven om dit op hun eigen manier te doen.”

De film is in de avond van 26 september in besloten kring in première gegaan in het Stedelijk Museum Amsterdam. Vervolgens is hij op 27 september, samen met de start van de kaartverkoop, uitgerold op de online en socialmediakanalen van het evenement. De fotografie, onderstaand uiteengezet, is door de hele stad te zien zijn in de aanloop naar het evenement op 3 november.

De campagnebeelden

 

De fotografie voor de campagne is verricht door Elza Jo Reenen (HALAL). De drie iconische beelden zijn gedistilleerd uit de drie verhalenlijnen uit de video: de individuele ervaring van musea en de Museumnacht, het groepsgevoel dat een van de belangrijskte trekpleisters is van de nacht en Amsterdam en haar musea als een plek voor (liefdes)ontmoeting. 

Instagram


Blijf op de hoogte


Ontvang het laatste nieuws  over de Museumnacht Amsterdam.
Een productie van
Net als onderstaande partners ook een vriend van de Museumnacht worden? Klik hier.
Website door